Mit nyer, aki meggyőz? – a meggyőzés

Fontos-e a meggyőzés? Mit nyer az, aki meggyőzi a másikat? Nagy és összetett téma az érveléstechnika, hát még ennek fő felhasználási területe, a viták világa. Ezzel a tizenkét részes cikksorozattal iránytűt szeretnénk adni azok kezébe, akik nehezen igazodnak ki, és emiatt talán nem is érzik jól magukat ebben a világban. A cikksorozat Pej András retorikatréner munkája. Az első részben a vitatkozásról volt szó, a második részben a meggyőzést járjuk körbe.

Tegyük fel, hogy én is és a másik is megfelelő lelkiállapotban van a vitához. Tegyük fel, hogy van elég információnk az érveléshez, és még a vita hasznát illetően is van elképzelésünk. Ha belevágunk, akkor onnantól kezdve meggyőzéssel foglalkozunk. 

Ha ezen a ponton azt gondolod, hogy fényévekre van tőled a meggyőzés, akkor hadd hívjuk fel a figyelmedet néhány hétköznapi kommunikációs helyzetre:

  • Liza, gyere le a mászókáról!
  • De hát ezt a számlát már a múlt hónapban kifizettem!
  • Bocs, de nem kértem jeget az üdítőmbe.
  • Akkor a hétvégén állatkertbe menjünk vagy inkább moziba?
  • A tavalyi év alapján szeretnék 20% fizetésemelést kérni.

Definíciók

A Retorikai Lexikon szerint a meggyőzéskommunikációs konfliktus, amelynek során megkíséreljük legalább egy személy magatartását megváltoztatni szimbolikus interakció útján.” Azaz szép szóval. Tehát nem kényszerítéssel és nem manipulációval.

Manipulációról akkor beszélünk, “ha a befogadó nincs tudatában a közlő szándékának, és az üzenet információs forrásai nem azonos mértékben hozzáférhetők a felek számára.” Aczél Petra szerint “a meggyőzés merőben különbözik a manipulációtól, hiszen az ki- és felhasználja a másikat, uralkodni akar rajta.

Kommunikációnk java része – még ha ezt nem is valljuk be magunknak – meggyőzés. 

Nehéz általánosságban beszélni róla. Három fontos szempontot ajánlunk megfontolásra:

 

1. A meggyőzés másokkal együtt valósul meg.

Hiába mondod el a magadét, ha az senkire sem hat. A meggyőzés csak akkor működik, ha nagyra becsülöd a hallgatóságodat. Ha megosztod velük, amid van, és megvilágítasz valami olyat, amit eddig homály fedett.

 

2. Saját magadra is hatnod kell a szavaiddal.

Arisztotelész szerint “az ellenkező véleményt is tudnunk kell bizonyítani.” Mit jelent ez? Azt, hogy a tiéddel ellentétes álláspont mellett is tudnod kell érvelni, hiszen csak így tudsz jól cáfolni. Ebből pedig az következik, hogy óhatatlanul árnyalódni fog a saját álláspontod. Ha nem így teszel, akkor valamit nem csinálsz jól.

 

3. Vállalod és elbírod a konfliktust, amit létrehozol.

A meggyőzés – akár tetszik, akár nem – kommunikációs konfliktus. Ha szeretnél meggyőzni másokat, akkor vállalnod kell ennek a terhét. És azt is vállalnod kell, hogy tekintettel vagy a következményekre.

meggyőzés

kép forrása: Photo by Priscilla Du Preez on Unsplash

Kutatási eredmények

Mielőtt konkrét érveket, érveléseket kezdenénk elemezni, jöjjön néhány kutatási eredmény a meggyőzés kapcsán.

  • Nyilvánvalóan nem mindegy, hogy kikből áll a hallgatóság. Ezt a kérdést minden beszéd előtt ildomos feltenni, de akkor különösen fontos, ha szeretnék (márpedig miért is ne szeretnék?) meggyőző lenni. A befogadó önértékelésétől függően másfajta érvelésre lehet szükség: az alacsonyabb önértékelésű befogadó a közlés által hitelesebbé válást élhet át (megtud valamit), míg a magasabb önértékelésű befogadó élesebbnek éli meg a konfliktust (kijavították, amit eddig tudott).
  • A meggyőzés során rendszerint a befogadó a saját gondolatait (amit ő tud, amire ő jött rá) erősebbnek, hihetőbbnek tartja annál, mint amit az előadótól hall. Ezt az elfogultságot (ownness bias) kénytelenek vagyunk kezelni, ha célt szeretnénk érni.
  • Amennyiben a befogadó nem osztja a mi álláspontunkat, akkor Carl Hovland és kollégáinak kutatásai szerint a kétoldalú, cáfoló érveléssel érjük el az üzenetünk legkedvezőbb bírálatát. Azaz úgy, ha elismerjük az ellentmondó véleményt, és cáfoljuk azt.
  • Fontos az érvek elrendezése: az elsőség hatása (primary effect) és a frissesség hatása (recency effect) érvényesül leginkább, attól függően, hogy a hallgatóságunk mikor hoz döntést. E két hatást érdemes számításba venni a bizonyítékok sorrendjéhez, tehát azok maradnak meg leginkább, amiket elsőként, illetve utoljára mondunk.
  • A vizualitásnak (képek, videók stb.) a szavakon túl óriási meggyőző ereje van.

Ez mind szép és jó, de milyen elemekből tevődik össze a meggyőzés?

Ismét Arisztotelészhez fordulunk, aki szerint “a beszéd által nyújtott bizonyítékoknak három fajtája létezik: az első a szónok jellemében van, a második a hallgatóságra tett hatásban, a harmadik pedig magában a beszédben.

Tehát, ha meggyőzőek szeretnénk lenni, nem kerülhetjük ki, hogy a saját személyiségünket, ezen keresztül pedig a hitelességünket fejlesszük. Másrészt, képessé kell válnunk a hallgatóság lelkiállapotának, érzelemvilágának feltérképezésére, valamint ismernünk kell, hogy hogyan és milyen hatással lehetünk ezekre. Végül pedig képessé kell válnunk arra, hogy a gondolatmenetünket követhető módon, a megfelelő bizonyítékokkal alátámasztva vezessük elő. 

E harmadik terület tulajdonképpen az érveléstechnika. Az első kettő is szükséges a meggyőzéshez, de e cikksorozat keretei közé nem fér bele a hitelesség és a érzelmek kommunikációjának világa. Viszont talán jobban érthető az, hogy miért fogalmaztunk az előző részben úgy, hogy “már-már beláthatatlanul összetett” ez a világ.

Eljutottunk tehát az érveléstechnikáig. A harmadik részben alámerülünk.

Felhasznált irodalom:

Retorikai lexikon, szerk. ADAMIK Tamás, Pozsony, 2010. (meggyőzés, meggyőző kommunikáció)

ACZÉL Petra, Neked van igazad, Bp., 2017.

ARISZTOTELÉSZ, Rétorika, ford. Adamik Tamás, Bp., 1982.



Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük