Rólunk

13091707_10208121020415921_858956131_o

Nagy Fruzsina

Szeretem a képeket. Valaki tagadja, valaki nem, de elemi erővel hat ránk a vizualitás. Képekkel pedig nemcsak múzeumokban találkozunk, de rólunk is képet alkotnak mások, az öltözékünk, a testbeszédünk vagy a céges prezentációnk alapján. Abban szeretném kísérni a hozzám fordulók fejlődését, hogy önmagukról magabiztos és hiteles képet tudjanak közvetíteni mások felé.

1989-ben születettem Kecskeméten. Gimnáziumi tanulmányaimat a Szegedi Kis István Református Gimnáziumban végeztem el. A Szegedi Tudományegyetem Magyar- Összehasonlító Irodalom- és Kultúratudomány szakán diplomáztam. Jelenleg az egyetem Doktori Iskolájának vagyok a hallgatója. Kritikákat, tanulmányokat és fordításokat közlök irodalmi folyóiratokban térpoétika és képzőművészet tárgykörében. Érdeklődési területem a „parergonalitás” derridai problematikájára irányuló bölcseleti, nyelvfilozófiai és képzőművészeti hagyomány vizsgálata és továbbgondolása.  Saját tréningeinken kívül retorika kurzusokat tartok a Szegedi Tudományegyetem  hallgatói számára is. Szabadidőmben kirándulok és fallabdázom.

Bővebben…

rp5d2244_700x1050

Hoványi Márton

Mindenki azt gondolja magáról, hogy képes kommunikálni. Egyetértünk. Retorikatrénerként azon dolgozom, hogy segítsek a képességet készséggé csiszolni mindazokban, akik nem szeretnének csütörtököt mondani a nyilvános beszédhelyzetekben. Hiszek a hozzám forduló emberben, az önkifejezés művészetében és abban, hogy e kettő találkozhat a színpadon vagy a tárgyalóban.

Budapesten születtem 1986-ban. 2010-ben magyartanári, majd összehasonlító irodalomtudományi diplomát szereztem az ELTE BTK-n. Ugyanitt 2014-től doktorjelölt vagyok irodalmárként.  Teológiai diplomám megszerzése után 2015-ben a PPKE HTK-n doktori tanulmányokat kezdtem. 2013-tól 2016-ig az MTA fiatal kutatói ösztöndíjasaként foglalkoztam XX. századi irodalommal, 2016 őszétől tanárként a felsőoktatásban (PPKE, ELTE, PPHF) és egy középiskolában (Pesti Piar) is órákat adok. Nagy Fruzsinával közösen vezetek kommunikációs tréningeket, amelyeken sokféle emberrel foglalkoztunk már a közgazdásztól a matematikuson át az irodaigazgatóig.

Bővebben…

Steiger Anita

Steiger Anita

 Egy különleges tanár órája, egy katarktikus színdarab, egy varázslatos koncert vagy egy elgondolkodtató TED előadás. Mindezekben két dolog biztosan közös: az előadó által megteremtett maradandó üzenet és a megismételhetetlen atmoszféra. A nyilvános előadások alapjai éppen ezek. Hiszek abban, hogy mindannyiunknak van olyan mondanivalója, amely teret és figyelmet érdemel. Azt pedig tudom, hogy ennek a megfelelő formába öntését meg lehet tanulni.

1990-ben születettem Debrecenben. Gimnáziumi tanulmányaimat a budapesti Szerb Antal Gimnáziumban végeztem el. Az Eötvös Loránd Tudományegyetemen szereztem BA diplomát romanisztika-olasz és ügyvitel szakon, majd ugyanitt olasztanári valamint játék- és szabadidő-szervező tanárként végeztem mesterképzést. Vezetőképzési munkám során és énekesként is rendszeresen kerülök olyan előadói helyzetbe ahol a retorika nélkülözhetetlen társam. Jelenleg a Budapesti Ward Mária Iskolában szabadidő-szervezőként dolgozom és a SOTE mentálhigiénés-szervezetfejlesztő képzését végzem. Retorikaiskolánkban számomra a nyilvános beszéddel kapcsolatos elmélet és a gyakorlat mellett az önismeret és a társas kapcsolatok fejlesztése a legfontosabb szempont.

Küldetésünk története

Igaz, régen, de volt idő, amikor a görögöknek a mai értelemben vett felsőfokú oktatás egészét a retorika jelentette. A középkori egyetemeken a hét szabad művészet egyikeként oktatták a retorikát. A 19. században a magyarok lakta területeken a kötelező középiskolai tárgyak egyike a retorika volt. Ehhez képest a 20. század végére a kommunikációs tréningek módszertana már amerikai importot jelentett Európának. Aki ma egyetemre járva magyarszakos középiskolai tanárnak készül, az vagy egyáltalán nem részesül retorikaképzésben, vagy egy elméleti előadásokból álló szemeszter végén írásbeli vizsgával szerezhet jegyet szónoklattanból. Nem tartozik a belépő elvárások közé a retorikai képzettség a politikusoknál, az egyetemi tanároknál, a jogászoknál és a kereskedelmi tárgyalófeleknél vagy cégvezetőknél sem.

Hiányzik-e a retorika? A válasz lemérhető az orvos-beteg kommunikáció, az egyetemi előadások, parlamenti felszólalások, perbeszédek vagy a munkahelyi vezető és beosztottja közötti kommunikáció színvonalán. 2012 őszén egy ötfős, fiatal cserkészvezetőkből álló csoport kérésére kezdtük el kidolgozni a Szónok születik kurzus tematikáját és módszertanát. A kurzust záró bemutató est végén a közönség soraiból többen is jelezték, hogy őket is érdekelné, ha lenne folytatás. A 2012-es indulás óta medikusok, politikus jelöltek, ügyvédek, prosperáló cégvezetők, fiatal kutatók egyaránt megfordultak a képzéseinken. Alkalmi beszédírásra kaptunk megbízást egy közjogi méltóságtól és partnereink közül a Legfőbb Ügyészség továbbképzésein rendszeresen kapunk felkérést arra, hogy fejlesszük a jövő perbeszédeinek retorikai nívóját.

Ennek alapján vált fokozatosan világossá számunkra is, hogy az a fajta retorikai képzés, amelyben mi gondolkodunk, hiánycikk Magyarországon. Ezt a hiányt szeretnénk pótolni a Szónok Születik Retorikaiskolával. Elsősorban azért, mert van elképzelésünk arról, hogy milyen kommunikációs területeken, hogyan lehetne fejlődést elérni. Másodsorban azért, mert mi magunk is szeretjük a retorikát. Nagyon. Szeretünk előadni, beszélgetni, tanítani, kifejezni magunkat. De legalább ennyire inspiráló számunkra az, ha elcsíphetjük a pillanatot, amikor a hozzánk fordulók ráéreznek arra, hogy az eleinte szükséghelyzetnek tűnő előadásokat maguk is élvezhetik. Sőt, az által, hogy ők örömüket lelik a beszédeikben, a hallgatóságuk is boldogabban vesz részt azokon.

Elkötelezettek vagyunk abban, hogy a magyar retorikai kultúra újra életre keljen. Hogy ismét mérvadó szemponttá váljon az, ha valaki hitelesen akar képviselni egy jó ügyet, azt jól is tudja tenni. Hogy a vitáink során újra elvárhatóvá váljon a szabatos kifejezésmód és a megfelelő érvelés. Hogy a kommunikáció a kölcsönös megértést szolgálva, kevésbé ártson, sokkal inkább örömet okozzon, nem ritkán akár gyógyítson is. A csoportos és egyéni képzéseinken túl, szeretnénk honlapunkon is ezt a célt szolgálni a nagyobb érdeklődésre számot tartó beszédek elemzéseivel.

Egy gondolat “Rólunk” bejegyzéshez

  1. Visszajelzés: Retorikatréner születik | Szónok születik

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s