Lehet-e énekelve szónoki beszédet tartani? Lábas Viki: Üzenet a tükörből című beszédéről

Lehet-e énekelve szónoki beszédet tartani?

Lábas Viki beszédének elemzése következik.

Ez a beszéd nem olyan, mint a TED beszédek nagy része. Nagyon kevés a beszéd benne. Lábas Viki TEDxLibertyBridgeWomen előadásának címe Üzenet a tükörből. Lábas ezzel egy alkotótábori pillanatra utal, amikor meglátta, hogy ő valójában mennyire törékennyé vált. Azt meséli el, hogy nem azt látta a tükörben, amire ő várt vagy számított, hanem egy teljesen másik kép tárult elé saját magáról.

Panágl Zsófia Gabriellának, a Szónok Születik Retorikaiskola kiváló szónokának beszédelemzése következik: Lábas Viki TED-előadásának elemzése verbális, nonverbális és vokális szempontok alapján.

Verbalitás

Lábas Viki beszédének egésze önreflexióként is értelmezhető, mely több szempontból is kilóg az általam ismert TEDx-es előadások sorából. Az első, és talán legszembetűnőbb mindenképpen az előadás módja. Lábas Viki öt perc és negyven másodperc után már nem beszél, hanem elénekel két hosszabb dalt. Ha arányaiban nézzük, akkor a beszéd az idő egyharmadát, míg a zene a kétharmadát teszi ki. A dalok között ugyan elhangzik egy-két mondat, de ez a rész nem tekinthető önálló beszédnek a klasszikus értelemben, mert, például, nem fogalmaz meg kulcsüzenetet. Ebből kiindulva tehát elemzésem fő fókusza az az öt perc és negyven másodperc lesz, de röviden kitérek majd a dalok közötti konferáló szövegekre is.

Érdemes ezen a ponton megvizsgálni azt, hogy hogyan is áll az előadó a beszédre való felkészülés előtt megválaszolandó négy alapkérdéssel és a beszéd céljával. A négy alapkérdés  azt tisztázza, hogy pontosan mi is a téma; ez miért érdemel nyilvánosságot; milyen az előadó személyes viszonya a témával; illetve azt, hogy kikből áll a hallgatóság, és nekik miért fontos a téma. Valójában nem kapunk választ egyik kérdésre sem ez alapján a performansz alapján, mert bár voltak jó és ígéretes elemei a beszédnek, nem vált világossá, hogy miért is szeretné ezeket a gondolatokat megosztani a hallgatóságával, és ő maga hogyan viszonyul az általa felvetett témához. Nem döntötte el az előadó, hogy ez beszéd vagy inkább zenei élmény lesz-e.

Nonverbalitás

Ha a nonverbalitás felől vizsgáljuk meg a beszédet, akkor összességében elmondhatjuk, hogy jól érzékelhető az a fajta színpad-biztonság, amely a hivatásából fakadóan természetesen jelen van. Ugyanakkor vannak olyan elemek, amelyek zavaróan hatnak. Ilyen például az, amikor 3:30-nál lemutat a piros szőnyegre, de utána tíz másodpercre benne marad ebben a gesztusban. Vagy az, hogy kézi mikrofont használ, emiatt legalább ötven százalékkal kevesebb gesztus jelenik meg, hiszen így az egyik kezét leköti ennek a megtartása.

A szabad bal kezével vannak olyan jó mozdulatok, amik remekül rímelnek az éppen akkor kimondott szövegre (pl. 1:58), ugyanakkor sokszor mozgatja a jobb kezével a mikrofont, ami arra enged következtetni, hogy abban is lennének a szöveget hasonlóan jól kísérő gesztusok, de ezeket elnyomja az eszközhasználat. Ez nagyon szépen illeszkedik ahhoz a stratégiához, amit ezzel a beszéddel szóvá is tesz: igazából nemet akar mondani, de valami beépült, rögzített minta miatt nem teszi meg, hanem inkább saját magára mond nemet. Álló helyzetéből nem nagyon lép ki, inkább egyfajta jobbra-balra hintázás jellemzi a nagymozgásait, amely főleg akkor jelenik meg, amikor átviszi a figyelmét a hallgatósága egyik oldaláról a másikra. A szemkontaktust viszont végig jól tartja a közönséggel, minden irányba nézve felveszi a kontaktust a jelenlévőkkel.

Lábas Viki öltözete

Lábas Viki

Lábas Viki. Kép forrása: ted.com

Öltözékét tekintve lezser, fiatalos stílust közvetít. Összességében nem rossz, de kiemelek néhány kevésbé erős elemet a megjelenéséből. Nagy hajcsatja és lengő fülbevalói könnyen elvehetik a hallgatóság figyelmét. Sminkje a szeme körül olyan módon hátráltató, hogy nem lehet tőle tisztán látni a szemét. Ez főleg a távolabbi kameraállásból érzékelhető, de a közelebbiekből is van olyan, amikor nem jól látható a szeme (pl. 2:28). A beszéd ezen pontjánál a gesztikuláció is hozza a verbalitásban megjelenő nehézséget: a keze már mozdul (2:26), de beszélni csak 1-2 másodperccel később kezd el.

A felső ruházata esetében túl világos szettről beszélhetünk, mivel a fehéren oly módon törik meg a fény, hogy az nagyon vakítóvá válik egyes mozdulatoknál (pl. 2:39). Továbbá a jobb kezén (ebben van a mikrofon is) látható tetoválása kontrasztban áll ezzel a színnel, így nagyon kitűnik, és ez is könnyen figyelemelterelő eszközzé válhat. Fontos kiemelni viszont, hogy nem visel órát, karkötőt vagy nyakláncot, ezzel is sugározva egyfajta visszafogottságot.

Lábas Viki vokalitása

Vokális szempontból megfigyelhető, hogy egy beszédtechnikailag jól felkészült előadóval állunk szemben. Néhány apróbb hibától eltekintve nem látszik nagy kilengés. Pár hangosabb levegővétel (2:44), megakadás (5:23), nyelvbotás (3:01), élesebb „s”, „sz” hangok (1:45). Jól játszik a szünettartással, azonban az kétséges, hogy mikrofon hiányában be tudná-e tölteni a helyet a hangjával. Azokban a pillanatokban, amikor a szájától messzebb tartja ezt, jól érzékelhető a különbség (pl. 3:28).

Konferálás közben már sokkal felszabadultabb az előadó. Jól látszik az a rutin, ami szabaddá teszi, és ezt nonverbális jelekkel is megtámasztja. A csípőre tett kéz, a nagyobb gesztusok a szabad kezével, illetve a mosoly megjelenése mind-mind árulkodó jel. A zene és az éneklés közben szintén ez a fajta elengedés érhető tetten, aminek egyik példája a második dal elején (10:37) látható szabad tánc és a közben látható mimika.

A dalok

Röviden kitérek a dalokra is, amelyeket a beszéde kétharmadának helyére választott az előadó. A dalok „helyette beszélnek” (5:45), hiszen ő „nem a szavak embere” (5:42): az első dal tartalmat tekintve az csöndre való végtelen vágyakozást írja le. Lábas Viki azonban megtöri a vágyott csendet azzal, hogy elénekli ezt a dalt. És szavakká teszi a vágyát, csak ezek a szavak nem egy beszédben hangzanak el, hanem egy dalban. Így azonban végső soron mégiscsak a szavak emberének lehet tekinteni.

A második a férfiakról szól, akiket szeret melegebb éghajlatra küldeni. Ironikus, hogy zenésztársai felkonferálásánál „két férfi társát” (5:35) hívja a színpadra maga mellé segítségül. Felmerülhet a hallgatóságban az a gondolat, hogy vajon ők azok az említett férfiak, vagy nem fognak-e egyszer ebbe a kategóriába esni…

Úgy tűnik, hogy ezek a dalválasztások nem voltak átgondoltak.

Konklúzió

Összességében Lábás Vikinek nem lehet hinni a TEDx beszéde alapján. A beszédet egy mentegetőzés-sorozat indítja el. Ez vonatkozik arra, hogy ki előtt és hol vágott be az énekesnő a sorban, illetve arra is, hogy ő igazából nem fog beszédet tartani. Ezután viszont úgy folytatta beszédét, hogy háláját fejezte ki a lehetőségért, majd kijelentette, hogy neki ez nem fog menni, összezuhant, de meglepő számára, hogy ezt ki tudja jelenteni ennyi ember előtt. A hitelességet tekintve ez a beszéd nem állja meg a helyét, mert Lábas Viki végig azt hangsúlyozza, hogy itt és ne tovább, meg kell tanulni nemet mondani, és ő nemet is mondott. De ez nem igaz, hiszen mégis kiállt. Nem tudta tehát megtartani azt a nemet, amelyért küzdött. Így aztán nehezen lehet hitelt adni azoknak a gondolatainak, amikor másokat is arra bíztat, hogy mondjanak nemet, mielőtt tönkre mennek.

Végtére is Lábas Viki jól felkészült énekes, aki jól játszik a hangjával, megjelenésében visszafogott tud lenni, nonverbális kommunikációját az esetek többségében jól használja. Minden adott lett volna egy jó beszédhez, de ez nem hangzott el.

Panágl Zsófia Gabriella a MIÖ 2021-es díjazottja

Panágl Zsófia Gabriella, tanító – és kiváló szónok

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük