Hogyan segít a Retorikaiskola az álmaid elérésében? – Interjú Salat Emese beszédíróval

Salat Emese másfél évet fektetett abba, hogy a Szónok Születik Retorikaiskola egyéni fejlesztésében részt vegyen. Számára a beszédírói és kommunikációs tréneri képzés különösen komplex folyamat volt. Az ő története inspiráló lehet mindannyiunk számára, még akkor is, ha valakinek nem épp a beszédírás az álma. Salat Emese írásait a blogunkon tudjátok olvasni, egy ballagási mintabeszédet, valamint Oprah Winfrey egyik híres beszédének elemzését. Gratulálunk a képzés lezárásához, és sok sikert kívánunk az álmai megvalósításához!

Mivel kerested meg a Retorikaiskolát, és mi volt az oka, hogy minket választottál?

Alkalmi beszédek írásával szeretnék foglalkozni, ennek a művészetét akartam megtanulni. Dédelgetett álmom egy online beszédírói szolgáltatás mindazoknak, akiknek egy ünnepi eseményen kell felszólalniuk, de valamiért nem tudják megírni a beszédüket. Internetes kereséseim során bukkantam a Retorikaiskola honlapjára. Szimpatikusnak találtam, hogy nemcsak egyéni, hanem online képzést is kínáltak, ami számomra irtó praktikus volt, ugyanis Németországban élek. Ami mégis meggyőzött, hogy az első interjú után nemcsak a beszédíráshoz, hanem a beszéd megtartásához, sőt még a vállalkozásindításhoz és -működtetéshez is ajánlottak segítséget. 

Milyen kommunikációs és egyéb tapasztalataid voltak, mielőtt belevágtál a képzésbe?

Szakmám szerint újságíró vagyok, 20 évnyi rádiós és televíziós rutinnal. Szerkesztőként, műsorvezetőként, hírbemondóként a kommunikáció és a beszéd alapja volt a munkámnak. Felüdülést jelentett azonban más perspektívából is ránézni a közlés vokális, verbális és nonverbális üzeneteire. 

Milyen hosszú volt a folyamat és hogy épült fel a kurzus struktúrája?

Három nagyobb tematikus blokkot ölelt fel a képzésem. Címszavakban a beszédírást, a beszéd megtartását és a kommunikációs trénerképzést említeném, de olyan széles spektrumot és olyan finom nüanszokat is érintettünk, mint például az érveléstechnika, a tréneri etika vagy a vállalkozásindítás. Összesen 30 alkalomból állt a képzésem, időben ez közel másfél évet jelent. Néha közbejött az én életemben kisebb-nagyobb betegség, utazás, költözés, de a Retorikaiskola vezető trénere, Hoványi Márton rugalmasan alkalmazkodott hozzám. 

A kurzus mennyire volt elméleti és mennyire volt gyakorlati jellegű?

Olyan finoman fonódott össze és épült egymásra elmélet és gyakorlat, ugyanakkor annyira kiegyensúlyozottan váltakozott a kettő, hogy arányaiban véve nehéz ezt megsaccolnom. Minden nagyobb elméleti blokk, mint például a beszéd felépítése, részei és műfajai, valamint a stilisztika, érveléstechnika és a tréneri kompetenciák témaköre hozott magával gyakorlati kihívásokat is, ahol különböző műfajú beszédeket, beszédelemzéseket kellett írnom, előadnom, vagy szituációs helyzeteket gyakorolnom. Ezeket igencsak izgalmasnak találtam, ahogy a hospitálási lehetőséget is mások egyéni kurzusán, amelyet a Retorikaiskolában végeztek. 

Milyen gyakorisággal volt, és hogyan épült fel egy-egy alkalom?

Az én esetemben Zoom-on keresztül, heti rendszerességgel másfél órát jelentett egy-egy alkalom. A trénerem mindig felvázolta, hogy mit tervezett aznapra, néha azt is előrevetítette, hogy mi lesz a következő találkozás témája. Gördülékeny, változatos és interaktív – ilyen volt számomra minden alkalom. A találkozásokat egyébként egy röpke be- és kijelentkezés foglalta keretbe, ahol röviden képbe kerültünk egymás pillanatnyi érzelmi állapotával, illetve azzal, hogy milyen gondolatokkal zárjuk le az adott alkalmat.

Kérünk, mondj három “leg” élményt abból a folyamatodból! 

A legmeglepőbb számomra az volt, amikor a személyiségem antiszerepébe kellett bújnom és abból a perspektívából egy teljesen énidegen beszédrészletet írnom. A leginkább izgalmasnak azt a belső utazást említeném, amely során a „vajon én alkalmas vagyok-e a beszédírásra?” dilemmájától eljutottam az „igen, én ezt meg tudom csinálni!” magabiztosságáig. A legmaradandóbb hozadéka ennek a folyamatnak kétségkívül az, hogy az egyik alkalom után, amelyen épp a webes vállalkozásról, márkanévről és énmárkáról beszéltünk, sikerült megtalálnom a tökéletes szlogent a honlapom számára. 

Milyen gyakorlati tudásnak veszed hasznát a leginkább a jövőbeli munkád során?

Beszédíróként annak, hogy megtanultam nemcsak megírni, hanem „személyre szabni” a beszédet. És mivel a beszédet el is kell mondani, a gyakorlatorientált képzésemnek köszönhetően elsajátítottam azt is, hogy trénerként miként tudom kísérni, támogatni, segíteni az ügyfeleket a megírt beszédek előadásában. 

Mire fogod használni a megszerzett „Beszédírói és kommunikációs tréneri” tudásodat?

Az itt megszerzett tudás hozzásegít dédelgetett álmom megvalósításához, egy online beszédírói honlap létrehozásához. A szaktudás mellett azonban hasznomra lesz az a belső utazás és lelki fejlődés is, ami közelebb vitt önmagamhoz.

Mi lesz a következő lépésed?

Épp szusszanok egyet és utána teljes gőzzel a weboldal elkészítésére koncentrálok.

Kinek ajánlanád ugyanezt a folyamatot, vagy a Szónok Születik Retorikaiskola más képzéseit?

Mindazoknak ajánlom a Retorikaiskola képzéseit, akiknek munkaeszközük a beszéd. Akik továbbfejlesztenék a kifejezőkészségüket, a kommunikációjukat, vagy a nyilvános beszédüket. De azoknak is, akik gyakran jönnek zavarba mások előtt és egyszerűen csak önbizalmat gyűjtenének.

Salat Emese

Salat Emese

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük